Skip to content

Op Taalschool Rotterdam hanteren we methodes die passen bij onze kinderen. We sluiten zoveel mogelijk aan bij vakken en methodes uit het reguliere basisonderwijs om de kinderen goed voor te bereiden op de doorstroom naar de gewone basisschool. Leerlingen worden op niveau ingedeeld binnen de stamgroep. Gemiddeld kan een kind in één jaar het programma afgerond hebben.

Nederlands spreken, lezen en schrijven

Nederlands is de bindende factor in ons onderwijs. Het programma ‘Wereld vol Woorden’ staat hierin centraal. Dit lesprogramma is speciaal bedoeld voor nieuwkomers in de leeftijd van 6 tot 12 jaar. De woorden worden zoveel mogelijk in betekenisvolle context en in voor kinderen herkenbare situaties aangeboden en geoefend. Gemiddeld kan een kind in een jaar het taalprogramma afgerond hebben.

De Wereld vol Woorden lessen vinden plaats in de stamgroep. Het programma ‘Wereld vol Woorden’ bestaat uit tien thema’s. Aan het einde van een thema wordt een kind getoetst op hun passieve en actieve woordenschat. Wereld vol Woorden heeft speciaal toetsmateriaal ontwikkeld om de voortgang van de leerlingen bij te kunnen houden. Met dit instrument krijgen we meer informatie over de leerprestaties van de leerlingen en inzicht in hun productieve (actieve) woordenschat.

Begrijpend luisteren en lezen

Ook oefenen we met begrijpend luisteren en lezen. Dat is het lezen en begrijpen van een verhaal. Daarna beantwoorden we vragen over het verhaal. Deze les geven we aan de hand van de methodiek Zien is Snappen.

Lezen

We lezen elke dag. In de beginperiode zetten we extra in op het horen en uitspreken van de Nederlandse klanken. We oefenen letters, woorden en zinnen.

Rekenen

We rekenen elke dag. We oefenen +, -, x en : sommen. We leren klokkijken, meten en rekenen met geld. Ook oefenen we sommen in een rekenverhaaltje.

Creatieve vakken

Naast de cognitieve vakken krijgen de kinderen ook les in handvaardigheid en tekenen.
Deze vakken worden verzorgd door de groepsleerkracht. De muziekles wordt verzorgd door een vakleerkracht.

Wereldoriëntatie

Wereldoriëntatie is een combinatie van geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Dit gebeurt aan de hand van actuele gebeurtenissen, dichtbij of ver weg. Dit valt binnen het aanbod van Wereld vol Woorden en het dagelijks bekijken van het jeugdjournaal bij de oudere kinderen.

Sociaal Emotionele ontwikkeling

Er gebeurt veel in het leven van het kind in de schakelklas: een nieuw land, een nieuwe taal en maken van nieuwe vrienden. Om kinderen hierin te begeleiden, maken we onder andere gebruik van de lessen van De Vreedzame School en Wereldreizigers. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.

We besteden aandacht aan kennismaking, groepsvorming, gevoelens, samenwerking en afscheid nemen. De lessen worden aangepast aan de taalontwikkeling van de kinderen.
We bieden bij de oudste leerlingen ook lessen mediawijsheid en seksuele vorming aan (van de lesstof van groep 8) in eenvoudig taalgebruik.

We observeren elk kind aan de hand van het kindplan. Per 13 weken wordt de sociaal emotionele ontwikkeling bijgehouden. Wij monitoren elke dag hoe een kind zich voelt door een knijper op te hangen aan de emotiemeter in de klas. Twee keer per jaar nemen wij de sociale veiligheidsbeleving af samen met de kinderen. Aan de hand van smileys geven kinderen aan hoe zij zich voelen op verschillende plekken in en rondom de school. De uitkomsten worden nabesproken met een aantal kinderen uit elke groep.

Sport & beweging

De gymles wordt verzorgd door een vakleerkracht. De oudste kinderen krijgen één keer per week zwemles. Voor een aantal kinderen is dit de eerste kennismaking met zwemmen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen uit de schakelklas leren zwemmen.

Back To Top